Mimo zastosowania zalecanych środków ochrony danych (Jak sprawdzić, czy baza danych nie jest uszkodzona? - Klinika XP) może dojść do sytuacji, gdy baza danych w lokalnej bazie ulegnie uszkodzeniu, uniemożliwiając dalszą pracę. 

Jeśli stanie się to w czasie, gdy dostępny jest serwis Kliniki XP, najlepiej skontaktować się telefonicznie z serwisantami, którzy postarają się naprawić bazę danych. 

Jeśli awaria ma miejsce poza godzinami pracy serwisu, można przyjąć kilka scenariuszy

 

A. KOPIA ZAPASOWA

  1. Przed wykonaniem jakichkolwiek dalszych czynności należy wykonać kopię zapasową.
  2. Jeśli program jest uruchomiony na innych stanowiskach, należy na nich zakończyć pracę z programem.
  3. Jeśli aktywne są programy nasłuchujące (nasłuch Idexx, Zoetis lub SQ-LAB, nasłuch WetTermin), należy je wyłączyć
  4. Jeśli nie uda się jej zrobić z poziomu programu, można skopiować np. z poziomu eksploratora Windows plik bazy danych. Zwykle będzie to plik data.gdb lub data.fdb na serwerze, w folderze C:\BRI\KlinikaXP\Data. Plik będzie miał dzisiejszą datę ostatniej modyfikacji i będzie prawdopodobnie największym plikiem w danym folderze.
  5. Jeśli nie możemy znaleźć takiego pliku, należy skontaktować się z osobą odpowiedzialną za zasoby informatyczne w firmie i ustalić, gdzie została umieszczona baza danych.
  6. Możemy samodzielnie ustalić, gdzie znajduje się baza danych, wchodząc do okna logowania do programu. Tutaj klikamy kilkukrotnie na ikonę kluczyka, aż pokaże się poniżej przycisk Operacje. Klikamy na Operacje -> Skonfiguruj połączenie z bazą danych. Pojawi się teraz okno, w którym będzie nazwa serwera (jeśli wersja jest sieciowa) i ścieżka do pliku bazy danych na serwerze.
  7. UWAGA: nie należy wykonywać żadnych dalszych działań, jeśli nie udało się wykonać kopii zapasowej!

 

B. Baza danych nie jest mocna uszkodzona (udało się zalogować do programu)

  1. Wchodzimy na zakładkę Administrator -> Zadania Administratora. Tutaj klikamy na przycisk "Napraw bazę". Po chwili powinna ukazać się informacja z ilością błędów w bazie. Jeśli zamiast ilości błędów pojawi się inny komunikat (po angielsku op tym, że baza jest używana), nalezy sprawdzić, czy nie pozostały włączoner jakieś procesy (np. zawieszony, ale nie wyłączony całkowicie proces klinike.exe w Menedżerze Zadań) i ewentualnie je zakończyć. Jeśli nadal będzie pojawiać komunikat o zajętości bazy, należy od nowa uruchomić komputer zawierający plik bazy danych.
  2. Czynność powtarzamy trzykrotnie. W tym czasie liczba błędów może się zmniejszać, a w pewnych przypadkach zwiększać (z powodu przeorganizowania bazy danych).
  3. Klikamy na przycisk "Oczyszczenie bazy danych". Składa się ono z dwóch procesów: zrzutu bazy danych i jej odzyskania (już bez błędów). Jeśli baza jest mocno uszkodzona, proces zrzutu zostanie przerwany i oczyszczanie nie powiedzie się. W przeciwnym razie po zakończeniu zrzutu pojawi się informacja: "Teraz nastąpi odzyskanie bazy danych..." System przez jakiś czas będzie odzyskiwał dane.
    1. Jeśli ostatnim komunikatem będzie "Finishing, closing and going home", to znaczy, że baza została odzyskana i naprawiona.
    2. Jeśli odzyskiwanie zostanie przerwane w trakcie, wszystko zależy od tego, w którym momencie to przerwanie nastąpiło. 
      1. Jeśli w trakcie aktywowania indeksów, to znaczy, że dane zostały odzyskane, ale niektóre rekordy mają powtarzjące się klucze. Niektóre indeksy nie zostały aktywowane, co może bardzo spowolnić pracę z programem. W takim przypadku wychodzimy z programu i uruchamiamy go ponownie. W oknie logowania klikamy kilkakrotnie na kluczyk, następnie na przycisk Operacje -> Naprawa bazy danych -> Utwórz indeksy podstawowwe. System spróbuje aktywować tyle indeksów, ile się da. Powinno to pozwolić na podstawową pracę z programem. Gdy serwis Kliniki XP będzie już dostępny, należy się z nim skontaktować w celu aktywowania pozostałych indeksów
      2. Jeżeli uszkodzenie nastąpiło we wcześniejszej fazie odtwarzania, prawdopodobnie nie udało się odzyskać kluczowych danych. Dalsze kroki należy wykonać tak, jakby baza była mocno uszkodzona.

 

C. Baza danych mocno uszkodzona (nie można się zalogować lub naprawić bazy danych)

  1. Jeśli da się zalogować do programu, wchodzimy na zakładkę Administrator -> Zadania Administratora. Tutaj klikamy na przycisk: "Odzyskaj z kopii automatycznej". Wskazujemy plik z najnowszą nieuszkodzoną kopią automatyczną. Kopie automatyczne zwykle tworzone są w folderze Dokumentów użytkownika -> BRI\ClinicXP\Std\Backup. Ich nazwa zawiera datę i czas utworzenia, np.: kopia_20230101g1237.fdb
  2. Jeśli nie mamy najnowszych kopii podręcznych, możemy wykorzystać ręcznie tworzone kopie zapasowe. W oknie Zadań Administratora klikamy na "Odzyskanie danych". Wskazujemy plik z kopią np. bk20230101g1531.zip. Plik zostanie odzyskany. Brakujące dane trzeba będzie wpisać ręcznie, ale można już pracować.
  3. Jeśli nie można w ogóle uruchomić programu i nie mawątpliwości co do tego, że baza jest fizycznie uszkodzona, należy wykonać poniższe kroki:
  1. Usunąć plik bazy danych (najlepiej skopiować do innego folderu, a nie usuwać!)
  2. Odinstalować program
  3. Zainstalować wersję instalacyjną pobraną przy zakupie programu lub poźniej, jeśli była dostarczana jakaś nowsza wersja
  4. Pobrać i zainstalować najnowszą aktualizację programu
  5. Odzyskać kopię zapasową automatyczną lub ewentualnie podręczną według wcześniej opisanych kroków

 

D. JEŚLI NIC NIE MOŻNA ZROBIĆ

Jeśli nie udało się przywrócić / naprawić bazy, a sytuacja ma miejsce poza godzinami pracy serwisu, można wysłać wiadomość SMS o sytuacji na numer 600 42 11 57. 

Numer ten nie zawsze jest dostępny i nie ma gwarancji, że zawsze zostanie odczytany. Jeśli jednak będzie to możliwe skontaktujemy się z Państwem i spróbujemy rozwiązać problem zgodnie z zasadami i cenami serwisu niestandardowego. 

Cennik i zasady serwisu niestandardowego znajdują się tutaj: Serwis - Klinika XP, w dziale Szkolenia i zasady świadczenia usług serwisowych -> Serwis niestandardowy